Pesä Ysien kausi naisten Ykköspesiksessä alkaa huomenna sunnuntaina. Avausotteluun joukkue matkaa Turenkiin Janakkalan Janan vieraaksi.
Ysien kausi Ykköspesiksessä alkaakin kolmella vierasottelulla. Turengin vierailun jälkeen Ysit matkaavat viikonloppuna ensin Seinäjoelle Maila-Jussien vieraaksi ja sunnuntaiksi Ikaalisiin paikallisen Tarmon vieraaksi. Ensimmäisen kerran kotikentällä Ysit pelaavat 22.5., kun Vanhikselle saapuu vieraaksi Alajärven Ankkurit.
Janakkalan Jana on ehtinyt jo aloittaa kautensa perjantaina, kun se matkasi Haminan Vallikentälle, josta sille jäi käteen piste Haminan viedessä juoksurikkaan ottelun lopulta kotiutuslyöntikisan jälkeen.
Janakkalan joukkue on muuttui runsaasti syksyn ja talven aikana. Kaikkiaan seitsemän pelaajaa liittyi joukkueeseen. Hyvinkään Tahkon superpesisjoukkueesta Janan peliasuun vaihtaneet Titta Siilin sekä Iiris Kiljunen ja Jyväskylän Kirittärein Talent joukkueesta siirtyneet Jenika Uusipaavalniemi ja Anni Saarenpää. Lappeenrantalaisittain yksi tuttu nimi löytyy myös turenkilaisten pelaajalistalta, sillä viime kaudella Pesä Yseissä pelannut Ella Latva-Panula siirtyi syksyllä Janan riveihin.
Avausottelussa Haminassa turenkilaisten pyssynä toimi sarjasta viime kauden päätteeksi pudonneesta Kirittäret Talentista joukkueen siirtynyt Jenika Uusipaavalniemi, joka täräytti toisen jakson avausvuorossa avaralla Vallikentällä pallon maisemaan ajolähdöstä ja keräsi lyönnillään tehot 1+3=4.
Janakkalan Jana on pelannut naisten Ykköspesiksessä kaudesta 2018 lähtien. Ysit ovat kohdanneet Janan runkosarjassa kaikkiaan kahdeksan kertaa ja voitot ovat runkosarjaotteluiden osalta tasan 4-4. Näiden lisäksi joukkueet kohtasivat kaudella 2022 putoamiskarsinnassa, jonka Ysit veivät nimiinsä otteluvoitoin 2-0.
Joukkueet kohtaavat toistamiseen tällä kaudella 10.6., kun Jana saapuu vieraaksi Vanhalle Kentälle.